Figs with Honey Jam | Compota de Figos com Mel

If you remember, I’ve posted a recipe of my favorite and last homemade jam a few days ago – Plums with Cachaça Jam. It was a jammy day since I’ve made 3 different types of jams.

Another jam that I’ve made, also scrumptious, was figs jam with Algarve’s honey, both products typical from Algarve, Portugal.

1.
Algarve is the region with the bigger percentage of figs production in Portugal, with 50%, followed by Ribatejo and Oeste (Centre of Portugal) with 30%, Alentejo (South) with 14% and Trás-os-Montes (North) with 5%.

It is said that, the fig tree was brought to the Mediterranean countries by the Phoenicians. Ancient people used the figs in their diet for its highly nutritional and for being a fruit easy to preserve when dried.

The dried figs result with the exposure of the late and ripened figs to the sun. The preservation is longer and very caloric, being possible to find them along the year in supermarkets, groceries, local shops, etc.

I don’t like the taste of them that way; I prefer fresh figs instead – gather them from the trees and eat them right away. Fresh figs are very nutritionals and are rich in fiber, potassium, iron, phosphorus, magnesium and vitamins.

2.
They are miraculously good for people who have intestinal problems for it helps to regulate the intestinal transit; also helps the nervous system and helps maintaining focus and concentration. It is highly recommended for children, teenagers and pregnant women.

In many cultures, the seeds of the figs are symbol of faith and wisdom; meanwhile the fig tree is symbol of fertility, because the tree can grow in very rocky soils and yet, survive for long periods without water.

The trees (Ficus Carica) can grow up to 10 meters and their roots are extremely strong. The main trunk is usually wide and has a twisted look.

There are a big variety of figs, depending on the tree kind, but also because there are multiple fig seasons along each year. The first figs are known as Figo Lampo – in Portuguese -, and we can find them in the end of Spring. Other examples are Lampa Branca and Lampa Preto, Rei Branco and Rei Preto, Pingo de Mel, etc.

And for now, enough information. Let’s follow the recipe. To assemble you need:

(Makes 375 g – Faz cerca de 375 gr)

– 100 g of fresh figs | figos frescos
– 60 g of sugar | açúcar
– 1 Tablespoon of Algarve’s honey (at home, we only use Algarve’s honey, since is, in my opinion, the best one. But of course, you can always use any type of honey!) | colher de sopa de mel do Algarve

The method is the same as the plum jam: in a pan, mix all the ingredients – the figs cut in small pieces – and let it cook. When it starts to boil, reduce the heat and smash the figs – or, you can leave them as you cut them.
O método é o mesmo que a compota de ameixa: num tacho misturar todos os ingredientes – os figos cortados aos pedaços – e deixar cozinhar. Quando começar a ferver, reduzir o lume e esmagar os figos – ou deixá-los aos pedaços.

Don’t forget to boil the jar to sterilize it. Close it well and leave to cool. When opened, keep the jam in the freezer to safeguard.
Não esquecer de ferver os frascos para esterilizá-los. Fechá-los bem e deixar arrefecer. Quando abertos, guardar no frio.

3.
It’s always difficult to translate sayings and proverbs, but I’ll leave here two of my choice. I did the best I could to translate the meaning:

Em tempo de figo, não há amigo
In fig season, there are no friends!
Setembro molhado, figo estrago
Wet September, bad fig

Se bem se lembram, publiquei a minha receita favorita da minha última compota caseira há alguns dias – compota de ameixa com cachaça. Foi o dia das compotas, já que fiz 3 tipos de compotas. Outra que fiz foi esta de figos com mel do Algarve, dois produtos típicos da região. O Algarve é a região com a maior percentagem de produção de figos em Portugal, com 50%, depois do Ribatejo e Oeste com 30%, Alentejo com 14% e Trás-os-Montes com apenas 5%.

Conta a história que a árvore, figueira, foi trazida por gentes do Mediterrâneo. Antigamente, usavam os fitos na sua dieta já que são altamente nutricionais e muito fáceis de preservar quando estão secos. Os figos secos resultam da longa exposição ao sol. É possível guardá-los durante muito tempo sendo até possível encontrá-los em supermercados ou mercados locais durante o ano inteiro.

Não aprecio muito figos secos, mas sim os frescos – apanhá-los directamente das árvores e comê-los. São extremamente nutricionais, ricos em fibra, potássio, ferro, fósforo, magnésio e vitaminas. São miraculosamente bons para pessoas que tenham problemas intestinais, já que ajudam a regular o sistema; também são bons para o sistema nervoso e ajuda a manter a concentração. São recomendados às crianças, adolescentes e grávidas.

Em muitas culturas, as sementes dos figos são símbolo de fé e sabedoria; enquanto que a árvore é símbolo de fertilidade já que conseguem crescer em solos muito a áridos e secos, e ainda assim, sobreviverem por longos períodos sem água. As árvores (ficus carica) podem atingir os 10 metros de altura e as raízes são muito fortes. O tronco principal é normalmente largo e tem um aspecto torcido.

Existe uma grande variedade de figos, dependendo da espécie de árvore, mas também porque existe várias épocas de apanha do figo. Os primeiros são conhecidos como figo lampo e podem ser encontrados no fim da Primavera. Outros exemplos são lampa branca e lampa preto, rei branco e rei preto, pingo de mel, etc. E por agora, chega de informação e vamos à receita!

Em tempo de figo, não há amigo

Setembro molhado, figo estrago

 

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Author: M.

I’m M., the baker. Mid 20’s, tourist guide by day, chocoholic and foodie by night. I love food and everything related to it. I decided to create this blog after discovering that I love being in the kitchen, get my hands dirty and create delicious meals and desserts. Once in a while and randomly I will post other things that I enjoy in life and makes me happy, but in the end, everything will lead us to food! :)

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